GYIK

Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK)

  • Hogyan vegyem rá magam a rendrakásra?

A többségnek segít, ha nem egyedül vág neki! 😉 Na de a viccet félretéve: a többség számára sokkal nehezebb elkezdeni, mint amennyire nehéz maga a tevékenység. Szóval könnyítsük meg magunknak az elkezdést! Előző este készítsük elő az eszközeinket! Állítsunk össze egy pörgős, vidám műsorlistát olyan zenékből, amiket szeretünk és amik inspirálnak, energetizálnak! Minimalizáljuk a zavaró tényezőket: kérjük meg a családot, hogy ne legyenek láb alatt (vagy vonjuk be őket is a folyamatba!), bízzuk rá a kutyát az anyósunkra, stb! Amikor pedig itt az ideje, akkor vegyünk egy mély levegőt, nyeljük le a békát, és álljunk neki!
Amennyiben igénybe veszed a Rendrakássegítség szolgáltatást, előzetesen átbeszéljük a helyzetedet, és további tippeket kapsz ahhoz, hogyan készülj fel a közös rendrakásra.

  • Hol is kezdjem…?

Először is jelöld ki a hatóterületedet és/vagy azt, hogy mire fókuszálsz. Például: ma csak a fürdőszobában takarítok. Vagy: ma a papírjaimat rakom rendbe, mindegy, hogy hol vannak elszórva a lakásban. Esetleg: a nappaliban lévő íróasztalt és könyvespolcot fogom ráncba szedni. Ha az egész lakásban és mindenféle tárgyak kategóriájában gondolkodsz, akkor nehéz szem előtt tartani a célt, ráadásul már a puszta gondolat is bénítóan nagynak tűnik. Ne akarj egyszerre mindent! Sokkal hatékonyabb leszel, ha lépésről lépésre haladsz, és egyszerre mindig csak a következő lépés lebeg a szemed előtt. Amikor együtt dolgozok valakivel, én is ezt az irányelvet tartom szem előtt, és ezzel az elvvel lendülünk át azokon a (sokszor elkerülhetetlen) mélypontokon, amikor úgy érezzük, hogy a munkának sosem lesz vége.

  • Mire van szükségem a rendrakáshoz?

Először is: magadra. Neked kell elhatároznod, hogy belevágsz ebbe a feladatba, és a saját elkötelezettséged a legfontosabb eszközöd. Minden más nélkül boldogulsz, ez viszont elengedhetetlen. Ami a materiálisabb részét illeti, hasznos ha van:
– szemeteszsák(ok) a szemétnek;
– zacskó(k) és gyűjtődoboz(ok) az eladni szánt tárgyaknak;
– zacskó(k) és gyűjtődoboz(ok) az adományozni szánt dolgoknak;
– post-it és egyéb cetlik, hogy ne keverd össze a kupacaidat;
– porrongy, porszívó, törlőkendő, stb. egy gyors portalanításhoz, polcletörléshez (de a hangsúly NEM a takarításon van!);
– dobozok és rendszerezők a visszapakoláshoz.
Biztos vagyok benne, hogy mindezzel már eleve is rendelkezel otthon! Én mindig arra törekszem, hogy első körben azzal dolgozzunk, ami már rendelkezésre áll. Az esetek többségében az előzetes bevásárlások fölöslegesnek bizonyulnak. Sokszor meglepődünk, mennyire sok mindent ki lehet hozni abból, ami kéznél van!

  • Mikor érdemes elkezdenem a rendrakást?

Először is: bármikor! A rendrakás nincs dátumhoz kötve, nincs szavatossági ideje. Olyan, mint a faültetés: a legjobb időpont rá húsz évvel ezelőtt volt, de a második legjobb az adott pillanat. Ha úgy érzed, hogy szeretnél nagyobb rendet az otthonodban és az életedben, akkor az idő megérett a rendrakásra!
Ezzel együtt persze vannak időszakok, amikor az emberek hajlamosabbak a rendrakásra. Ilyen időszak lehet:

  1. az újévi fogadalommal összefüggő rendszerezés
  2. a tavaszi vagy őszi nagytakarítással egybekötött rendszerezés
  3. a nagy változásokkal járó rendszerezés.

Utóbbi kategóriába tartozhat pl. költözés, lakásfelújítás, szakítás/válás, gyerekvállalás, stb. Ha efféle változások előtt állsz, akkor mindenképpen javaslok egy nagy rendrakást az életedbe, hogy felkészülten fogadd a változást!

  • Mennyi időbe kerül a rendrakás?

Erre nem igazán lehet általánosan válaszolni, mert rengeteg mindentől függ. Mindenkinek van egy általános sebessége, amihez én alkalmazkodok – valaki gyorsabb, valaki lassabb, és egyik sem jobb a másiknál. Van, aki szeretné, hogy egy kicsit nógassák, más a falra mászik tőle. Van, akit vissza kell fogni, hogy ne ragadja magával a rendrakási hév, másokat inkább bíztatni kell, hogy megváljanak tárgyaktól, amikre semmi szükségük sincsen.
Amikor mindent át kell nézni, mindenről döntést hozni, és egy új rendszert kialakítani, akkor érdemes egy-egy napot szánni minden szobára. Persze ez nem azt jelenti, hogy reggeli után elkezdi az ember és vacsoráig meg sem áll. Én 2-3, maximum 4 órás blokkokat ajánlok, 1-2 órás szünetekkel közöttük.
Amikor lefoglalod a szolgáltatásunkat, az előzetes megbeszélés alatt felmérjük, hogy az általad elképzelt terület, tevékenység körülbelül mennyi időbe fog kerülni, és ennek fényében tervezzük meg a közös munkát.

  • Mi legyen a dolgokkal, amikre már nincsen szükségem?

Ha készen állsz rá, hogy megválj valamitől, akkor három opciód van:

  1. Kidobhatod. Ha valami törött, elhasználódott, már nem alkalmas rá, hogy betöltse a szerepét, akkor jogosan vár rá ez a sors. Ha teheted, válogass szelektíven (papír, műanyag, szerves hulladék), és mindig válogasd külön a veszélyes hulladékot (pl. gyógyszerek, vegyi anyagok, elektronikai eszközök), hogy a megfelelő helyen leadhasd őket! Arra is figyelj, hogy személyes adatokat tartalmazó iratokat, papírokat megfelelően semmisíts meg, mielőtt a szemétre kerülnek.
  2. Eladományozhatod. Ruhák, amik neked már nem tetszenek vagy nem tudod/akarod hordani őket, de jó állapotban vannak; játékok, amiket kinőttek a lurkóid, használati tárgyak, amikből neked túl sok van, de máshol jól jöhetnek… Számos szervezet van, ami szívesen fogadja mindezeket.
  3. Eladhatod. Ha nagyobb értékű vagy mennyiségű tárgyról van szó, akkor érdemes megfontolni, hogy az eladásra fordított idő- és energia megéri-e számodra a potenciálisan kapott összeget. Lőj egy-két fotót, aztán irány az online piac! Mindegy, hogy Vatera, Facebook Marketplace vagy egyéb helyen hirdeted, akadhat valaki, aki számára kincs lesz, amire neked már nincs szükséged.

Amennyiben igényled, a rendrakás végén vállaljuk a szemétbe és/vagy az adományozásra szánt dolgok elszállítását, illetve biztosítunk iratmegsemmisítőt, amennyiben előre jelzed az igényed.

  • Hol vehető igénybe a rendrakássegítség szolgáltatás?

Jelenleg Budapesten és a környező agglomerácban vállalunk klienst felár nélkül. Amennyiben az ország más pontjáról szeretnél hívni minket, azt csak extra díj ellenében (útiköltség – benzin és autópálya-matrica; egész- vagy többnapos pakolás esetén szállásdíj, stb.) tudjuk vállalni.

  • Ha már itt tartunk, mennyibe is kerül ez…?

Mivel nincs két egyforma otthon, egyforma rendetlenség, ezért minden megkeresés esetén egyedi árajánlatot készítünk a felmerülő igényeknek megfelelően. A szolgáltatás alapdíja 10.000 Ft, ami magában foglalja az igényfelmérést, az előzetes konzultációt, a kiszállási díjat, és az utókövetést is. Ezen felül pedig a rendrakás maga további óra- vagy napidíjba kerül – ennek a pontos összegét az igényfelmérés alatt és után tudjuk megmondani, annak fényében, hogy milyen területet szeretnél rendbe tenni, van-e extra kívánságod (pl. adományok elszállítása vagy iratmegsemmisítő), stb.

  • Még mindig maradtak kérdéseid?

Hagyj egy kommentet, és szívesen válaszolok! Vagy vedd fel velem a kapcsolatot, ehhez minden információt ide kattintva találsz!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük